Mobiel abonnement

Ben je van plan om een mobiel abonnement te gaan afsluiten of wil je een huidig abonnement gaan verlengen? Dan is het een goede zaak dat je goed voorbereid bent. Tegenwoordig zijn er namelijk veel telecom aanbieders, heel veel verschillende mobiele telefoons en diverse soorten abonnementen. Ook niet geheel onbelangrijk; tegenwoordig kun je niet meer zomaar een telefoonabonnement afsluiten waarbij je de telefoon maandelijks afbetaalt zonder registratie hiervan. In dit artikel lees je alle belangrijke informatie die je nodig hebt bij je zoektocht naar een nieuw abonnement.

Mobiel abonnement afsluiten

Voor je een abonnement gaat afsluiten is het goed om jezelf eerst af te vragen wat je allemaal nodig hebt. Er zijn namelijk veel varianten abonnementen die onderling nogal van elkaar verschillen. Kijk daarom naar de volgende punten:

  • Wat is mijn budget per maand?
  • Heb ik de telefoon nodig voor telefoneren, internet of beide?
  • Wat gebruik ik het meest?
  • Hoeveel gebruik ik dit iedere maand? 

Aan de hand van deze punten kun je bepalen hoeveel belminuten, smsjes en GB's aan internet je nodig hebt. Weet je bijvoorbeeld dat je amper internet gebruikt, dan heeft het natuurlijk geen zin om een abonnement af te sluiten van 20 GB. Dit geldt uiteraard ook andersom, bel je vrij weinig dan kun je het beste zo min mogelijk belminuten afsluiten.

Betaal niet teveel

Er zijn veel aanbieders van mobiele abonnementen zoals KPN, Vodafone, Telfort, Tele2, T-Mobile, Simyo, Ben en Lebara. Tussen de aanbieders zitten nogal wat prijsverschillen wat deels te verklaren is door het aantal belminuten, smsjes, hoeveelheid internet én internetsnelheid. Gebuik een vergelijker voor mobiele abonnementen om eenvoudig de prijsverschillen te zien. Als je goed onderzoek doet zul je vanzelf ontdekken dat veel aanbieders een dochteronderneming zijn van grotere aanbieders. Deze dochterondernemingen zitten dan op het netwerk van de hoofdaanbieder. Hier merk je eigenlijk niks van tenzij het netwerk heel erg druk is, dan krijgen abonnees van de hoofdaanbieder meestal voorrang. Hier staat dan wel een (flink) prijsverschil tegenover. Vraag jezelf dus af hoe ernstig jij het nodig hebt. Ben je een ondernemer die veel belt en internet en altijd bereikbaar moet zijn? Dan is het wellicht verstandig voor een duurder abonnement te gaan met hoge snelheden. Vind je het echter niet erg dat het soms wat trager gaat, dan kun je rustig een goedkoper abonnement nemen. De prijs-kwaliteitverhouding hiervan is goed.

Roaming

Als je geen enorme rekening wilt ontvangen na het bezoeken van het buitenland doe je er verstandig aan om de roaming functie uit te schakelen. Althans, dat was het advies tot 15 juni van 2017. Sindsdien gelden er door heel Europa andere regels met betrekking tot data roaming. Wat betekent dit voor jou? Dat je onbezorgd met je Nederlandse abonnement in het buitenland gebruik kan maken van 3G en 4G internetverbinding. Let wel op: als je over jouw limiet heen gaat, kunnen er wel kosten optreden. Dit verschilt per provider en dus is het raadzaam om dit bij de desbetreffende provider te controleren.

BKR registratie

Per 1 mei 2017 moeten alle telecomaanbieders die een mobiele telefoon in combinatie met een abonnement aanbieden met maandelijkse betaaltermijnen voldoen aan de regels van de wet op het financieel toezicht. Hierdoor komt er een BKR registratie op jouw naam als de lening voor het toestel hoger is dan €250. De telecomaanbieders zijn verplicht om dergelijke leningen te melden bij de BKR registratie. Hierdoor krijgen kredietaanbieders inzicht in jouw lopende leningen. Een telefoonabonnement kan dus van invloed zijn op de beslissing of jij wel of geen lening krijgt voor andere zaken zoals bijvoorbeeld een huis of autolening. Er is één uitzondering op de meldplicht voor telecomaanbieders: doe je een aanbetaling op de telefoon waardoor de lening lager is dan €250, dan volgt er geen BKR registratie. Denkt dus goed na voor je een telefoonlening afsluit, want het kan nadelige gevolgen hebben voor andere leningen die je wilt afsluiten!

Wat zeggen gebruikers over ons

Petra (68)

Interessante informatie over supermarkten, daarnaast een handig overzicht van supermarketin in de buurt.

Johan (48)

Even snel kijken voor een dichtbijzijnde supermarkt, zo gepiept.

Kerstpakketten idee
coop ah jumbo aldi plus spar

Contact

  • 085 - 301 5185
  • info@winkelwaar.nl
© winkelwaar.nl 2019 | Sitemap | Disclaimer | Juridisch | Privacy |